Sedmdesát let historie a úspěchů, všechno nejlepší k narozeninám!

 

  • 31. března 1949 založil Carlo Abarth (1908-1979) společnost Abarth & C., a položil tak základy skutečné legendy stylu a výkonu, za kterou stojí rekordní vozidla, revoluční tuningové sady a legendární vítězství.
  • Deset světových rekordů, 133 mezinárodních rekordů a více než 10000 vítězství na trati: závodění umožnilo Abarthu testovat nová řešení vnesmírně náročných podmínkách před jejich zavedením do sériové produkce.
  • Abarth slaví kulaté narozeniny novou řadou 70th Anniversary se specifickým logem, které učiní ze všech vozidel modelového roku 2019 zcela jedinečné a exkluzivní modely.
  • 70 let existence značky slaví také nový Abarth 595 esseesse, který byl inspirován legendární tuningovou sadou z šedesátých let. Limitovaná edice 124 Rally Tribute pak vznikla jako pocta vítězstvím soutěžního speciálu v minulé sezoně.
  • Abarth 124 Rally 2019, závodní speciál prošel modernizací, která mu umožní udržet si vedoucí pozici ve třídě R-GT. Vloňské sezoně sbíral vůz jeden úspěch za druhým a stal se vítězem evropského šampionátu R-GT 2018 a mistrovství světa vozidel Gran Turismo FIA R-GT 2018. Nový speciál měl oficiální premiéru před několika málo dny.
  • Oslavy výročí doprovází rekordní prodeje. V roce 2018 bylo na evropském trhu prodáno téměř 23500 vozidel, což proti roku 2017 představuje nárůst o 36,5 %.

 

Značka Abarth oslaví během několika málo dní 70. výročí svého založení. Jedná se nejen o významný milník v motoristickém sportu, ale také o další rekord italské značky, která motivuje fanoušky po celém světě. Oslava tohoto jubilea neznamená jen vzpomínku na skvělé lidi, sportovní úspěchy a jedinečné technologie, ale rovněž posílení nerozlučného pouta, které spojuje různé generace zákazníků, to vše v duchu filozofie značky Abarth, a sice usilovat o maximální výkon, špičkové dílenské zpracování a nepřetržité zdokonalování techniky.

„Vyprávění o významných fázích značky Abarth umožňuje připomenout si rekordní vozidla, revoluční tuningové sady a legendární závody, které přinesly technologický pokrok a úspěchy v motoristickém sportu," vysvětluje Luca Napolitano, ředitel značek Fiat a Abarth v regionu EMEA. „To vše patří do historie i současnosti značky Abarth včetně odhodláni a hrdosti lidí, kteří se v průběhu let vystřídali v továrnách, kancelářích i na závodních okruzích. Kromě sportovního uspokojení inženýrů a techniků značky se štírem ve znaku jsou závody skutečnou zkušební laboratoří, která umožňuje otestování nových technologií v nesmírně těžkých podmínkách před jejich zavedením do sériové produkce. Pouze tímto způsobem je možné dosáhnout maxima z hlediska výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti."

Právě to je jedním z tajemství značky, která nepřestává fascinovat ani po 70 letech, což potvrzují i loňské rekordní prodeje v Evropě, které dosáhly téměř 23 500 vozidel. Proti roku 2017 tak došlo k 36,5procentnímu nárůstu prodejů. Výsledky byly mimořádné na několika trzích. Například ve Velké Británii stanovil Abarth prodejní rekord s 5600 prodanými vozy, což představovalo nárůst 27 %. Ve Španělsku bylo prodáno 1450 vozidel, což představovalo nárůst ve výši 27 %. Závratnou rychlostí se v Evropě rozšiřuje i fanouškovská základna. Komunita Abarth Scorpionship má nyní téměř 110 000 členů.

Nadšení fanoušků vzrostlo také v návaznosti na pozoruhodné úspěchy Abarthu 124 rally v národních i mezinárodních šampionátech rally (více informací na http://www.abarthpress.cz/press/article/abarth-124-rally-2019-spider-se-tirem-ve-znaku-pro-el-upravami-ktere-zaru-i-jeho-dal-i-vedouci-postaveni-v-sout-ich-rally). Na tomto úspěchu mají velký podíl i nepřetržité vývojové práce týmu Abarth. Cíl je prostý: udržet se na vrcholu třídy R-GT.

Modely Abarth 595 a Abarth 124 70th Anniversary jsou charakteristické speciálním logem, které činí vozy modelového roku 2019 zcela jedinečnými a exkluzivními. Cílem této řady je oslavit úspěchy v motoristickém sportu a samozřejmě i významné jubileum (více informací na http://www.abarthpress.com/press/article/abarth-sets-a-new-sales-record-in-2018-and-is-celebrating-its-seventieth-year-in-2019-with-the-launch-of-the-new-70th-anniversary-range). Oslavy pokračovaly i na nedávném autosalonu v Ženevě, kde se představil nový model 595 esseesse, který se může pochlubit stejným výročním logem, a limitovaná edice 124 Rally Tribute, jež do světa vyjede v omezeném počtu 124 kusů (více informací o těchto novinkách na http://www.abarthpress.cz/press/article/abarth-slavi-na-mezinarodnim-autosalonu-v-enev-70-vyro-i-a-p-edstavuje-nove-modely-595-esseesse-a-124-rally-tribute).

Oslava 70 let značky Abarth je jedinečnou příležitostí podívat se ke kořenům značky a zjistit, kde a jak se zrodila nenapodobitelná osobitost vozidel se štírem ve znaku.

 

1949-2019: prvních 70 let Štíra

Legenda značky se štírem ve znaku se zrodila 31. března 1949, kdy Carlo Abarth (1908-1979) s Guidem Scagliarinim založil společnost Abarth & C. Prvním vozem značky byl model 204 A odvozený z Fiatu 1100. Pozornost přitáhl 10. dubna 1950, kdy jej Tazio Nuvolari dovedl k vítězství ve třídě, a to při svém posledním závodě Palermo-Monte Pellegrino. Od té doby se historie Abarthu plnila závodními a průmyslovými rekordy, vždy v duchu filozofie jejího zakladatele, a sice kombinovat maximální výkon, dílenské zpracování a nepřetržité technické zdokonalování. Zajímavá kariéra Carla Abartha začala u motocyklů, nikoliv u automobilů. V pouhých dvaceti letech vybojoval své první vítězství v závodě Motor Thun a rok poté pak postavil svůj první motocykl pod značkou Abarth. Během závodu v Linci jej však potkala nehoda, která jej donutila opustit svět motocyklů. V soutěžení pokračoval na sajdkárách. Proslavil se například v závodě proti Orient Experssu, který samozřejmě vyhrál. Druhá vážná nehoda jej ale v roce 1939 donutila svět závodění opustit úplně. Pro Carla Abartha to byl začátek něčeho nového. V roce 1945 se přestěhoval do Merana a stal se italským občanem. Po krátké zkušenosti u společnosti Cisitalia založil v roce 1949 společnost Abarth & C. Jeho představa doplňovat závodní aktivity výrobou tuningových sad pro obyčejné, masově vyráběné modely, kterým by zlepšovaly výkon, rychlost a zrychlení, se ukázala jako správná. Pozoruhodnou součástí sad byly výfukové systémy, které se zakrátko staly ikonami. Během několika málo let dosáhla společnost Abarth & C. celosvětového ohlasu. V roce 1962 vyprodukovala 257 000 výfuků, z čehož 65 % bylo určeno na export.

Vrchol úspěchu nastal koncem 50. a během 60. let. Model Fiat Abarth 750 navržený v roce 1956 Bertonem pokořil vytrvalostní a rychlostní rekord. 18. června na okruhu v Monze najel za 24 hodin 3743 km průměrnou rychlostí 155 km/h. Od 27. do 29. června pak na stejném okruhu pokořil řadu dalších rekordů: na 5000 a 10 000 km, na 5000 mil a také na 48 a 72 hodin. Stejný vůz, avšak s karoserií Zagato, vznikl ve dvou různých verzích: Fiat Abarth 750 Zagato (1956) a Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). Řev motoru těchto modelů se donesl až k uším Franklina Delano Roosevelta Jr., syna amerického prezidenta, který se okamžitě vypravil do Itálie, aby s Abarthem osobně podepsal exkluzivní smlouvu na distribuci těchto vozidel v USA.

V roce 1958 Abarth dokončil svou transformaci malého městského vozidla Fiat 500 a zvýšil jeho potenciál na maximum. Ve stejném roce značka zintenzivnila svou spolupráci se společností Fiat, která se zavázala finančně odměňovat Abarth na základě dosažených vítězství a rekordů. Tato událost se stala základem impozantní série vítězství: 10 světových rekordů, 133 mezinárodních rekordů a více než 10 000 vítězství na trati. Legenda Abarthu rostla a učinila z něj proslulou značku. Šedesátá léta byla zlatou érou Abarthu. Značka se stala synonymem rychlosti, odvahy, výkonu a vývoje. Seznam vozů, které Abarth zapsaly do historie motoristického sportu je skutečně dlouhý: počínaje modelem 850 TC, který vítězil na všech mezinárodních okruzích včetně Nürburgringu a konče Fiatem Abarth 1000 Berlina a modelem 2300 S, který navzdory drsným podmínkám počasí stanovil na okruhu v Monze řadu výjimečných rekordů.

V roce 1971 převzala Abarth pod svá křídla skupina Fiat. Jeho legenda pokračovala modelem Fiat 124 Abarth, který se stal vítězem mistrovství Evropy v letech 1972 a 1975, modelem 131 Abarth, jenž v letech 1977, 1978 a 1980 získal titul mistra světa v rally, a modelem Ritmo Abarth. Carlo Abarth nás opustil 24. října 1979 ve znamení Štíra, tedy ve stejném znamení, v jakém se narodil a které inspirovalo znak vozidel značky Abarth.  

Slavná minulost ožila v roce 2008, kdy značka obnovila svou činnost prostřednictvím nové řady pro nadšence motoristického sportu tvořené modely Abarth Grande Punto (2007) a Abarth 500 (2008). Kromě toho nabídla tradiční tuningové sady pro silniční i závodní vozy Abarth Grande Punto Rally Super 2000 a Abarth 500 Assetto Corse. Od té doby spatřila světlo světa řada nových silných a rychlých modelů: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider (uveden v roce 2016), Abarth 124 GT a Abarth 595 (oba představené v roce 2018). Legenda Štíra pokračuje s modely Abarth 595 a Abarth 124 70th Anniversary. A nakonec jsou zde zcela nové modely Abarth 595 esseesse a Abarth 124 Rally Tribute.

 

Turín, 29. 3. 2019